Thursday, October 16, 2008

Cerita mase aku kecik

Senchou's log,

Hari nie last day aku keje kat Satyam Computer Services, betape gembiranye hati aku time nih, sbbnyer aku dah bole keje pagi and aku bole main game tiap² mlm. Sayonara kengkawan Satyam.

Oleh sbb aku tade keje langsung hari nie, maka dengan tidak dirancang pale otak aku telah mengimbas balik zaman aku kecik² dulu, aku pun tatau kenape otak aku cube scan balik file² history tentang kehidupan lepas yg telah aku archive dalam pale otak aku.

Dulukan pangai aku cukup berbeza ngan Aniki (abglong aku), walaupun kami amat rapat mcm isi ngan kuku (perumpamaan baik) atau kentut ngan tahi (perumpamaan kotor), tapi idealogi kami cukup berbeza, Aniki sering dilabelkan oleh org tua aku org yg cermat, pandai jaga barang dan seangkatan dgnnye, korang tau tak, smpi hari nie dia maseh lagi ader mainan yg Ayah beli, machine gun dia, Sega Megadrive 16 bit, ader laa lagi few mainan Aniki yg aku dah lupe nama dia. Aku nie pulak dilabelkan penjahanam barang, pantang ader mainan mesti aku rosakkan. Tapi aku tade niat pun nak rosakkan, dah nature aku nak tau camane bende alah tuh berfungsi atau nak tau daya ketahanan mainan tuh, maka aku akan experimen laa ikut pale otak aku..muehehehe.

Aku ingat lagi antara mainan yg aku experimen adalah Game & Watch yg Ayah beli kat S'pore khas utk Aniki ngan utk aku, dah puas aku main..aku bawak masuk dalam bilik mandi, aku cube selamkan Game & Watch aku dalam air semata² nak tengok kalis air ke tak. Dan outcomenyer korang pun tahu, abis jahanam Game & Watch aku. Kalau ader mainan lain yg pki bateri, aku mesti capai skrudriver Ayah aku pehtu aku bukak sume skru yg aku nmpk. Time tuh aku reti bukak je, pasang balik tak pandai. Maka punah laa segala mainan/brg yg Ayah beli.

Pehtu otak aku duk recall balik kenape laa dari kecik smpi skang aku duk minat lagi tengok katun ngan main game. Setelah puas aku pk, dari kecik, asal ader je katun kat TV (time tuh Ayah beli tv brand telefunken kaler cokelat kot, nie kire jenama tv yg hebat zaman late 70-80an) Ayah mesti panggil aku ngan Aniki, besenyer tiap² ptg kul 5 kot (aku lupe) mesti ader cite katun. Aku smpi skang ingat lagi cite katun yg aku slalu tengok antaranye:

1) Smurf - sume watak kaler biru
2) Thundecat
3) He-Man/She-Ra
4) Saber Riders & the Star Sheriff
5) Silverhawk
6) Toriton - budak kecik lawan raksaksa dalam air, ader pisau kecik
7) Voltron
8) Transformer
9) Captain Planet
10) Captain N: Game Master (time nie tengah best main nintendo)
11) Care Bears
12) Scooby doo
13) Mospeada
14) Ewok (mcm dalam starwars)
15) Plastic Man
16) GI Joe
17) Robotech
18) Popeye - Ayah aku slalu ckp nak kuat kene mkn sayur

Byk lagi katun lain tapi aku lupe, muahahaha tuh antara yg aku ingat laa. Tapikan yg peliknyer, aku tak kreatif mcm budak² lain yg suke tengok katun, kawan² aku sume pandai melukis..aku manjang merah je dlm rekod book time aku sekolah rendah, dan slalu jugak laa aku kene rotan, kene pulas telinga, kene cubit oleh cikgu² sbb tak brape pandai nak jawab bile diajukan soalan. Dah le kat skolah kene rotan, balik umah asal ibu tengok je buku rekod ade kaler merah, mesti keje rotan gak, dah tak pasal 2X aku ngan Aniki kene. Dulu kecik² Ibu cukup serius terhadap pelajaran anak² dia, tapi tuh laa...aku nie kecik² dulu byk main, byk berangan, so time peperiksaan je aku slalu gagal, slalu jugak laa aku duk dpt no. 1 atau no. 2 dari blakang ekekeke. Tapi aku pk balik bagus gak Ibu ngan Ayah tegas dalam bab nie, hasilnyer sume anak² dia dah berjaya (Adik aku tinggal 2 sem je lagi, hopefully dia pun berjaya).

Tapi Alhamdulillah laa, makin meningkat umo aku makin ok (tuh pun time degree baru nak study, tuh pun 2 semester akhir baru aku nak serius), mase diploma pun aku cukup mkn je, atas pagar. Aku duk pk balik, kalu dari dulu aku blaja, mesti result aku ok, dulu ader gak aku pk yg aku nie tak pandai, tapi tuh sume salah anggapan, sume manusia ader akal, bole berpikir, cume atas usaha je. Aku rase aku nie jenis manusia yg late develop. Buts its ok to me, outcomenyer alhamdulillah aku dah ader keje tetap, dah bole support family aku (walaupun tak byk tapi ader laa jugak).

Tima kasih Ibu ngan Ayah.

4 comments:

helomynameisjaye said...

ko patot kasik parents ko bace entry ni.hhihii

suya said...

aku pon dulus ke tgk heman ngan sheera.haha

jutawan metal said...

sasuka pun best

jutawan metal said...

sasuka pun best