Monday, November 12, 2007

D project is done :)))))))

hahaha...akhirnyer pc 2nd hand aku dah siap..muahahahaha...akan ku ceritakan secara detail yg bole pasal pc yg aku baru wat nih..

Ekceli tak plan langsung nak nak beli pc...emm not this time around laa...plan tuh ader sebenarnyer tp bukan skang. so the behind story of project D are as follow:~

Setelah aku beli pc dari sahabat lamer aku Shah aka TomatoMan (dulu kami gelar dia tomatoman sbb muka dia sebijik mcm katun tomatoman..wa ga ga) Aku pun inspect every part of the CPU yg telah berade dlm genggaman aku tuh...dan mengenal pasti barang aper yg aku kene ganti...Shah penah ckp kat aku..dia mention ader something wrong ngan pc dia..maybe harddisk kot..tapi dia tak sure, harddisk 2 ketul dlm tuh 160gb sata ngan 120gb sata memang konfirm akan kong tak lamer lg...skang still bole pki tapi everytime aku try transfer data ke dlm harddisk..ader kuar bunyi yg tak menyenangkan ati aku..and aku tanak gamble utk pki harddisk yg mungkin bole mengkorapkan segale anime+cite yg telah aku donlod sejak azali..so aku decided utk beli harddisk baru. Aku ajak spupu (Adi) aku teman aku pegi lowyat, smpi je kat kedai lowyat:

Adi : Abengoh(panggilan aku kat kg) nok beli gapo?
Aku : Sayo nok beli harddisk jah..
Adi : pastuh monitor tokke tokse beli..cekak nok cocoh cabut woya ikut blake....tok mikir ko?
Aku : takdok pitih gilo...ingat sayo cop pitih ko..natang...
Adi : Ale² beli angkat laa slalu...bilo lagi nok beli (best tul dia hasut aku..hampeh)
Aku : emm..(time nie dah terpengaruh sket² dah)
Adi : Abengoh tengok tuh..LCD monitor...ale² beli baik amik LCD..baru puah ati...
Aku : err...aaaa..emmm (bagero punyer spupu..) gilo apo nok amik LCD..mano mampu
Adi : Huk Alohh..bilo lg nok pki LCD..buke hari² awok beli monitor..toksoh duk kupik pitih laa
Aku : tu laa pasa..bilo lg nok paka (time nie dah start terpengaruh)..emmm..
Adi : Beli slalu LCD 22"...hok nie bengoh...LG nie besa nok mapuh...
Aku : baik sayo amik samsung...design dio lagi bijok..
Aku : Award pun byk samsung mene...ko guano...
Adi : ikut awok laa..mugo awok jong baya buke sayo..hahahaha
Aku : Nate bewok...sajo jah nok mupuh sayo..ok angkat LCD 22" jom gi baya..
Adi : heh heh heh...

Time nie dalam pale otak tengah imagine main game ngan layan anime mcm bleach,onepiece,naruto,gundam byk lagi laa klu aku nak list down..wa ga ga..


Mcm nie laa rupe spupu aku yg telah berjaya hasut aku beli LCD 22", aku plan nak mount to the wall monitor aku nih..tapi since bilik nih aku sharing ngan Aniki maka kene dpt persetujuan dia dulu sebelum aku drill dinding..


Terpakse kuarkan fulus sket utk beli kerusi sbb selame nih aku duk pki kerusi mekap adik aku je..hahhaha..disebabkan harga LCD tuh RM1k lebih, aku terpakse cut cost beli kerusi computer yg biase je..but still harga dia mahal gak laa pada aku RM80 (sbb bole adjust turun naik ngan ade tempat letak tgn)




Kucing aku (DABU - umo 13 thn)yg suke menyibukkan dirinye tatkala aku sibuk pasang meja utk PC 2nd yg telah aku beri nafas baru..wa ga ga..


Walla...PC yg bakal aku stress test dgn game & development plus torrent download. Item baru yg aku beli utk PC nih:

i) Meja - RM60
ii) Kerusi - RM80
iii) Speaker Altec Lansing - RM215 (terpakse beli 2.1 dulu sbb kekurangan budget..hohoho)
iv) Keyboard+mouse - RM30
v) Harddisk 500gb - RM490
vi) LCD Monitor 22" - RM1088

So overall aku telah abiskan duit dlm 2k jugak laaa...I know people will said dengan harga tuh aku bole dpt pc baru..tapi aku ader specific item yg tak bole dpt dgn harga tersebut..hahaha..cth RAM DDR II 1gb, ATI Radeon PCI-Express graphic card..mobo yg bagus..etc.

Aku dah plan ahead utk buat CPU baru biler aku aku ader extra resources nanti...when the day comes, aku akan dpt aku punyer dream PC...wa ga ga...at the moment aku dah puas ati dengan ape yg aku ader..syukur alhamdulillah.



Nie dia..up-close of my LCD 22", muehehehe...tengok one piece High Definition giler best...tak pun layan citer heroes..pehh....memang puas hati yg teramat..aku teruja giler layan heroes,prison break, bionic woman,Smallville & segale Anime.



Up-close of my mouse & speaker..hohoho




So with this last pic, aku summarize spec pc aku.

1) LCD 22"
2) AMD 64 socket 3000+ (1.8ghz)
3) ATI Radeon graphic card (PCI-E)
4) 1gb RAM DDR II
5) Storage Seagate SATA 500gb & Western SATA 120gb (total 0.6 tera)
6) Altec Lansing speaker

CPU ni aku consider as a medium spec, but as at now, it can do almost everthing, from rendering graphic to playing games and even buat java programming (memory hungry punyer programming) sume dia capable lg...Oh ya, lupe nak mention mounting LCD ke dinding, currently cite² aku utk mount kat dinding bilik aku tak tercapai lg atas sbb² tertentu, segale toolkit & item aku dah beli dah..maybe later aku akan mount ke dinding, but as at now aku letak atas meja dulu...heheh.

Orale...

2 comments:

chucky said...

perghhhhhhhhh
aku mau jugekkk
aku sume harte opis
flat skrin 17" opis punye(x kn aku nk maen game kat opis)
lappy pon opis punye
lps ni umah ko jadik cyber cafe laaaa
hehehheehhe

me said...

Errr.. apsal Keyboard+mouse - RM30
Bukan kau ckp kau beli mouse razer ke ?
Anyway..mouse aku..rm 15 jer..but ownage every game....huhu...

Ada brani 1-1 ? 2-1 pun xpe...aiman x kisah...